Neem voor informatie over het plaatsen van een advertentie in ons blad contact op met Ursula Groenhart:
telefoon: 0511-540014 of 06-48939919
e-mail: ursulagroenhart@upcmail.nl
Advertentietarieven 2025 hier te downloaden:
Prijslijst
Voor de beste kwaliteit moet de advertentie als een àf
product aangeleverd worden (door bijvoorbeeld een reclamebureau). Deze moet dan in
digitale vorm zijn als een complete advertentie. Gebruikt worden standaardformaten
zoals het Adobe PDF-formaat, eventueel PSD (Photoshop-formaat) of als JPG of BMP-plaatje.
Een verliesloos formaat kan nog in grootte veranderd en nabewerkt worden zonder
aan kwaliteit in te boeten. Bovendien kan dit voor een toekomstige advertentie ook nog eens tijdsbesparend
werken. De verhoudingen van de advertentie moeten zoveel mogelijk overeenkomen met het
gebruik in de advertentie. Als dit niet het geval is, dan moet duidelijk aangegeven worden
hoe ze aangepast mogen worden. De eisen waaraan een reproduceerbare
afbeelding moet voldoen, voor gebruik in een door ons aan te maken advertentie, zijn:
indien digitaal aangeleverd:
- het liefst een resolutie van 300 dpi
- indien voor gebruik in zwart/wit aanleveren in grijswaarden-modus, andere kleurmodi mag ook maar door de omzetting kan het resultaat er dan iets anders uit gaan zien dan men voor ogen had
- indien in kleur, aanleveren in CMYK of RGB-modus
- het afbeeldingsformaat het liefst als PSD, PDF, GIF of Windows-BMP, want dan kan de opmaker de afbeelding zonder kwaliteitsverlies eventueel nog aanpassen
- de afbeeldingsgrootte graag zoveel mogelijk in de juiste grootte
- bij afwijkende verhoudingen, dus als de hoogte en breedte van de afbeelding niet overeenkomen met de hoogte/breedte in de krant, graag een aangeven welke onderdelen van de afbeelding onveranderd moeten blijven en welke eventueel aangepast of verwijderd mogen worden
- aanleveren als JPEG mag, maar bij eventuele bewerking kan een klein kwaliteitsverlies optreden.
indien aangeleverd op papier
- maximale grootte is het standaard A4-formaat. Een groter formaat scannen kunnen wij niet. Als noodoplossing kan de advertentie in delen worden gescand en samengevoegd worden. Overleg dit met de opmaker.
- een foto het liefst als echte foto aanleveren. Soms is gebruik van een afbeelding uit een tijdschrift nodig. Helaas is dikwijls bij foto’s uit tijdschriften en folders een vervelende rasterlijn in de scan bijna een gevolg. Om dit minimaliseren de plaatjes het liefst in hoogdruk (met een fijne rasterdruk aanleveren) scannen. Daarbij, op een groter formaat dan in de krant gebruikt wordt. De scherpte en kwaliteit van zo’n afbeelding moet goed zijn. Liever geen krantenfoto’s vanwege het grove raster en het tegenvallend resultaat.
- tekeningen en lijnafbeeldingen zijn, als ze in redelijk formaat worden aangeleverd, meestal geen probleem. Voorwaarde daarbij is wel dat ze op een redelijk goede (niet doorschijnende) papiersoort moeten staan.
- bij afwijkende verhoudingen, dus als de hoogte en breedte van de afbeelding niet overeenkomen met de hoogte/breedte ruimte in de advertentie, graag aangeven welke onderdelen van de afbeelding onveranderd moeten blijven en welke eventueel aangepast of verwijderd mogen worden
- afbeeldingen en foto’s vrij houden van zelf aangebrachte aanwijzingen, notities, lijnen, tekstaanpassingen, e.d.. Deze het liefst apart op een
aanwijzingenblaadje er bij leveren.
Het uitgangspunt bij het aangeleverde materiaal is dat de opmaker er weinig meer van kan maken dan wat wat hij ontvangt. Een slecht gemaakte foto zal, zelfs met de hulp van een computer, na de opmaak nooit geweldig worden.
Het is voor de adverteerder ook goed, zich bewust te zijn van het maximaal bruikbare werkvlak – beter schrappen dan proppen! En daarbij:
- Veel tekst in een advertentie leest slecht.
- Een goede foto of afbeelding kan een woord honderdmaal versterken.
- Voldoende witruimte geeft een aantrekkelijker advertentie. Er moet dus ook ruimte voor marges zijn.
- Een goede advertentie is binnen enkele seconden voor een lezer duidelijk.
- Toegevoegde informatie moet een ondergeschikte rol spelen.
- Een vast en herkenbaar logo in een advertentie is aan te bevelen.