Neem voor informatie over het plaatsen van een advertentie in ons blad contact op met Ursula Groenhart:
telefoon: 0511-540014 of 06-48939919
e-mail: ursulagroenhart@upcmail.nl
Advertentietarieven 2023 hier te downloaden:
Prijslijst
Voor de beste kwaliteit moet de advertentie als een àf
product aangeleverd worden (door bijvoorbeeld een reclamebureau). Deze moet dan in
digitale vorm zijn als een complete advertentie. Gebruikt worden standaardformaten
zoals het Adobe PDF-formaat, eventueel PSD (Photoshop-formaat) of als JPG of BMP-plaatje.
Een verliesloos formaat kan nog in grootte veranderd en nabewerkt worden zonder
aan kwaliteit in te boeten. Bovendien kan dit voor een toekomstige advertentie ook nog eens tijdsbesparend
werken. De verhoudingen van de advertentie moeten zoveel mogelijk overeenkomen met het
gebruik in de advertentie. Als dit niet het geval is, dan moet duidelijk aangegeven worden
hoe ze aangepast mogen worden. De eisen waaraan een reproduceerbare
afbeelding moet voldoen, voor gebruik in een door ons aan te maken advertentie, zijn:
indien digitaal aangeleverd:
- het liefst een resolutie van 300 dpi
- indien voor gebruik in zwart/wit aanleveren in grijswaarden-modus, andere kleurmodi mag ook
maar door de omzetting kan het resultaat er dan iets anders uit gaan zien dan men voor ogen had
- indien in kleur, aanleveren in CMYK of RGB-modus
- het afbeeldingsformaat het liefst als PSD, PDF, GIF of Windows-BMP, want dan kan de opmaker de
afbeelding zonder kwaliteitsverlies eventueel nog aanpassen
- de afbeeldingsgrootte graag enigzins in de orde van grootte voor gebruik
- bij afwijkende verhoudingen, dus als de hoogte en breedte van de afbeelding niet overeenkomen met de
hoogte/breedte ruimte in de advertentie, graag een indicatie geven van
welke onderdelen van de afbeelding onveranderd moeten blijven en welke
eventueel aangepast of verwijderd mogen worden
- aanleveren als JPEG mag ook, maar dat betekent wel dat bij een eventuele bewerking
er een klein kwaliteitsverlies op kan treden.
indien aangeleverd op papier
- maximale grootte is het standaard A4-formaat. Een groter formaat scannen ligt niet binnen onze
mogelijkheden. Als noodsprong kan de advertentie in delen worden gescand en samengevoegd worden. Hierover is wel overleg nodig.
- een foto het liefst als echte foto. Soms is het gebruik van een afbeelding uit een tijdschrift
noodzakelijk zijn. Bij reproductie van gerasterde foto’s uit
tijdschriften, kranten, folders e.d. is het Moiré-verschijnsel bijna
nooit te vermijden. Om de Moiré te minimaliseren, plaatjes het liefst in
hoogdruk (met een fijne rasterdruk aanleveren) en op een groter formaat
dan uiteindelijk in de krant gebruikt wordt. De scherpte en kwaliteit
van zo’n afbeelding moet dan zondermeer goed zijn, want bij
Moiré-verwijderings bewerkingen gaat altijd scherpte verloren. Als er
een afbeelding aangeleverd wordt, die vergroot èn bovendien nog eens
verscherpt moet worden, kan een ruwe Moiré het onvermijdelijke
gevolg zijn. Krantenfoto’s zijn vanwege het grove raster een slechte
optie. Het resultaat daarvan zal bijna altijd tegenvallen. Als er geen
andere keuze is, dan is het goed zich te realiseren dat in het
eindresultaat veel van de grijswaarden verloren zullen gaan.
- tekeningen en lijnafbeeldingen zijn, als ze in redelijk formaat worden aangeleverd,
meestal geen probleem. Voorwaarde daarbij is wel dat ze op een redelijk
goede (niet doorschijnende) papiersoort moeten staan.
- bij afwijkende verhoudingen,
dus als de hoogte en breedte van de afbeelding niet overeenkomen met de
hoogte/breedte ruimte in de advertentie, graag een indicatie geven van
welke onderdelen van de afbeelding onveranderd moeten blijven en welke
eventueel aangepast of verwijderd mogen worden
- afbeeldingen en foto’s vrij
houden van zelf aangebrachte aanwijzingen, notities, lijnen,
tekstaanpassingen, e.d.. Deze het liefst apart op een
aanwijzingenblaadje er bij leveren.
Een uitgangspunt voor het aangeleverde materiaal is dat de opmaker er weinig meer van kan maken dan
wat wat hij ontvangt. Een slecht gemaakte foto zal, zelfs met de hulp van
een computer, na de opmaak nooit geweldig worden.
Het is voor de adverteerder ook
goed, zich bewust te zijn van het maximaal bruikbare werkvlak – beter schrappen dan proppen!
En daarbij:
- Veel tekst in een advertentie leest slecht.
- Een goede foto of afbeelding kan een woord honderdmaal versterken.
- Voldoende witruimte geeft een aantrekkelijker advertentie. Er moet dus ook ruimte voor marges zijn.
- Een goede advertentie is binnen enkele seconden voor een lezer duidelijk.
- Toegevoegde informatie moet een ondergeschikte rol spelen.
- Een vast en herkenbaar logo in een advertentie is aan te bevelen.